Stalen sloep ombouwen naar elektrisch

Laatste reactie 23/09/2017 11:57 door guido
· Markeren als ongelezen
Ton 2 maanden geleden geplaatst

Ik ben in het bezit van een stalen sloep van 7,30 meter met een gewicht van ongeveer 2600 kilo. Ik vaar al ruim 10 jaar met een oude inboard luchtgekoelde dieselmotor van rond de 25 pk, zonder noemenswaardige problemen, maar het geluid en milieu aspecten hebben mij doen besluiten om te oriënteren voor een schonere en stillere motor. Aangezien ik geen idee heb wat er allemaal komt kijken bij het inbouwen van een elektrische motor, is mijn vraag dan ook: wat heb ik allemaal nodig, wat zijn geschikte motoren en wat kost zo'n motor incl. inbouw? Alvast bedankt voor de reacties Ton

AK M S Andre Kuijt 2 maanden geleden geplaatst

Ton,

Als je ook eenmaal elektrisch ervaren hebt wil je nooit meer terug naar een verbrandingsmotor.

Als ik de boot even uitreken dan kom je op het volgende:

Vermogen nodig voor elektrisch varen Lengte waterlijn 7 Meter Gewicht (totaal) 2600 Kg. Rompsnelheid 11,91 Km.H. Economische snelheid 8,33 Km.H. Vermogen @ rompsnelheid 8,528 Kw. vermogen @ Economische snelheid 2,912 Kw.

wat heb je dan allemaal nodig? Een elektromotor (borsteloze a-synchroon motor) 1 van de meest gebruikte motoren op dit moment voor elektrisch varen. Een regelaar en gashendel welke deze aanstuurt. Een accupakket en lader welke voldoet aan de door jou gewenste vaarduur. Afhankelijk van de huidige reductie van de keerkoppeling dus rpm's op de schroef een bewerking van de schroef.

Wat dat kost is een beetje afhankelijk van gekozen merk, type accu's en lader, inbouw zelf of laten doen etc.

Mvg André Kuijt

guido berensen 2 maanden geleden geplaatst

Er zijn heel veel optie die erg duur zijn maar als je wat gewicht kwijt kan voor de accu,s kan het een stuk betaalbaarder. ik heb zelf mijn schip omgebouwd  staal 10 meter Daar heb ik een 10kw borsteloze motor in gezet geen a-synchoon motor omdat deze erg duur zijn  maar een synchroon motor. deze hebben als nadeel dat ze meer geluid maken. iets minder rendement tussen de 2en de 5% .hebben maar wel veel goedkoper 

prijzen waar ik het voor gekocht heb. en kan je er ook aan helpen  volgend jaar start ik een webshop in deze handel 

accu set semi tractie tussen de 1000 en en 2000 euro  li-on accu 6kw 3600.- of duurder motor en controller en een gashendel  5 kw  +- 1500 euro  10kw +- 2500 euro gas hendel rvs 400.- dan nog wat aansluit spullen die zijn erg afhankelijk hoe de aandrijving word gemaakt neem 500.- om het zeer mooi en compleet te hebben   nog wat losse schakelaars om de verschillend opties van de motor te bedienen  en dan de inbouw kosten of je moet het zelf doen . het werkelijke inbouwen heb ik zelf in een dag of 3-4 gedaan Dat is inclusief brandstoftank verwijderen en accupakket inzetten en kabels door de boot trekken enz  Naar mijn mening zou je genoeg hebben aan de 5Kw  maar zoals aangegeven haal je daar niet de romp snelheid mee  daar heb je dan de 10 kw voor nodig. deze kunnen we instellen dat hij wat minder vermogen afgeeft waardoor hij weer zuiniger is. vragen neem gerust contact op  vriendelijke groer guido Berensen

Neem deel aan dit gesprek:
Je moet ingelogd zijn om mee te kunnen praten.
Topic gestart 11 September 2017 om 23:18
Aantal lezers 13
Aantal reacties 3